hard werken!! deel 1 - Reisverslag uit Pondicherry, India van MarjoleinenKarinopreis - WaarBenJij.nu hard werken!! deel 1 - Reisverslag uit Pondicherry, India van MarjoleinenKarinopreis - WaarBenJij.nu

hard werken!! deel 1

Door: Marjolein en Karin

05 Augustus 2015 | India, Pondicherry

Lieve allemaal,

Een verslagje vanuit Pondicherry. Gisteren zaten we laat in de middag bij Rao op de bank tegen jullie aan te beppen. Vandaag zitten we op het dakterras van het guesthouse in Pondicherry.
Eerst deden we een lange nacht in de trein, waar we deze keer een heel stille mevrouw als "roommate"hadden. We hebben allebei een stuk beter geslapen dan de eerste treinnacht. Er was 's morgens geen gelegenheid om nog een tukkie te doen, dus dat kwam erg mooi uit.
Om half zeven kwamen we aan in Chennai en gingen van het station direct per auto op weg naar Pondicherry. Daar hebben we "Seven Hills" bezocht, de groep, of beter het groepje dat voor ons de katoenen sjaals heeft gebreid.
Deze groep is kort geleden opgezet door een vriend van Ram, Radja, die als hoofdberoep landbouwer heeft, maar zo door de verhalen van Ram en hun wederzijdse vrien Riaz is geinspireerd voor Fair trade, dat hij ook zoiets wilde gaan doen. En dat werd een breigroep. Hij vraagt vrouwen die bij een regulier breibedrijf hebben gewerkt maar daar ontslagen zijn omdat ze trouwden en kinderen kregen of ze bij de groep willen komen werken. Er zijn tot nu toe 6 vrouwen met hem aan de slag gegaan. Ze hebben nog niet genoeg opdrachten om de hele werktijd te vullen en het assortiment bestaat nog uitsluitend uit de sjaals zoals wij die inkochten. Radja begrijpt heel goed dat diversificatie van het assortiment belangrijk is. We hebben uitgebreid over de mogelijkheden en onmogelijkheden gepraat. Er wordt op heel eenvoudige breimachines gewerkt, alleen dikke katoen wordt op breipennen gebreid.
Een vrouw kan in 8 uur 4 sjaals breien, de spoelen ervoor opwinden en de afwerking doen. We hebben proeflapjes laten maken met verschillende spanningen van de breimachine waardoor het resultaat vaster of losser wordt. De katoen wordt bij een goed bekend staande groothandel gekocht. Het is jammer genoeg nog niet gelukt om aan bio katoen te komen. Het verven van de garens wordt door een extern bedrijf, met een bezinkput, in de stad gedaan. Dit bedrijf heeft veel ervaring met het maken van de juiste kleuren en weet alles van AZO-vrij verven. We zijn ook even bij deze ververij geweest, daar werd helaas niet gewerkt omdat iedereen naar de tempel was voor een huwelijksplechtigheid.
Daarna volgde een korte stop bij het keramiekatelier waar Ram heel veel laat maken voor de Britse en Amerikaanse markt. Altijd leuk om te zien hoe dat gaat op zo'n draaischijf.
Toen volgde de dagelijkse hoofdmaaltijd: vandaag hebben we gebakken rijs met champignons gegeten. Heerlijk! Men verbaast zich hier enorm over onze rare koffie en thee gewoontes: zwart en dan ook nog geen suiker! We horen Ram en Naren (zijn broer) er ook bij herhaling over praten.