We komen er aan! - Reisverslag uit Calcutta, India van MarjoleinenKarinopreis - WaarBenJij.nu We komen er aan! - Reisverslag uit Calcutta, India van MarjoleinenKarinopreis - WaarBenJij.nu

We komen er aan!

Door: Karin

18 Augustus 2015 | India, Calcutta

Lieve allemaal,

Na een intensieve laatste werkdag zijn we nu in Kolkata aangeland.
Vanmorgen hebben we eerst onze koffers gepakt en zijn toen naar Lovely gegaan om de puntjes op de i te zetten. We hebben onze volgende order uitgelegd, briefjes aan voorbeelden gemaakt en nog een laatste staal gemaakt. Daarna nogmaals Tonnie aangespoord om het boek te laten zien waarin ze de administratie zegt bij te houden. Dat bleek dus het boek te zijn dat we al eerder hadden gezien waar alleen de aanwezigheid van de werknemers in kan worden genoteerd. Vervolgens samen een schrift ingericht voor de meest simpele adminisrtatie die je je voor kan stellen: "in"en "uit" met datum en omschrijving. Er zal de komende tijd om de week een staflid van Artisan Hut op toezien of de administratie inderdaad goed genoeg wordt bijgehouden. Lovely wilde met alle geweld nog een cadeautje aan ons kwijt: een lange paarse bloes. We hebben heel erg onze best gedaan om hem aan een van de vrouwen daar gegeven te krijgen, maar dat wilde echt niet lukken: hij moest absoluut met ons mee.
Na een hartelijk afscheid zijn we naar het kantoor van Artisan Hut gegaan. Daar hebben we de prijzen van onze bloesjes te horen gekregen, eentje viel er wel vies tegen. Daar zijn we nog es op door gaan praten en een beetje onderhandelen en toen kwam er uiteindelijk wel een iets lagere prijs uitrollen, maar het is nog steeds wel de moeite waard. Het bloesje is trouwens ook echt de moeite waard, dus wie weet....
Lovely kwam 's middags ook nog een poosje naar het kantoor. Er ontstond een uitgebreid gesprek over de prijsberekening dat niet altijd even gemakkelijk was. Lovely en Monju hebben allebei een heel eigen manier van communiceren en die manieren liggen nogal ver uit elkaar. Ze lijken elkaar niet zo te liggen of moeten op z'n minst nog erg aan elkaar wennen. Wij zaten er een beetje vreemd bij omdat we wel aanvoelden dat het gesprek niet zo vlot liep, maar we konden natuurlijk niet echt volgen wat er gezegd werd. We hebben wel overeenstemming bereikt over de manier waarop we de prijzen berekenen en hoe het leefbaar loon daarin toegepast wordt. Het betekent voor ons dat de inkoopprijs van de sjaals behoorlijk omhoog gaat. Voor de vrouwen die bij Lovely werken betekent het dat ze meer gaan verdienen. We hebben zo samen weer een stapje gezet op het Fair Trade pad.
Verder nog heel veel dingen besproken die niet zo interessant zijn om hier te vermelden. Het kantoor is echt vlak bij het vliegveld, dat was erg handig, zeker gezien het zeer drukke, vaak totaal vast staande verkeer in Dhaka.
Onze vlucht zat lang niet vol en vertrok stipt op tijd. We hebben een hotel vlak bij het vliegveld, dus we hoeven morgen "pas"om half vijf op te staan en om 5 uur in een auto te zitten. We gaan dan eerst van KOlkata naar Delhi, dan van Delhi naar Londen en tot slot van Londen naar Amsterdam.
En dan is het half twaalf in de avond en zijn we zo gaar als boter vrees ik.
Ons laatste berichtje komt vanuit Nederland, maar dat zal wel donderdag worden.

Liefs, Marjolein en Karin

• 18 Augustus 2015 - 19:17

Marieke:

Hoi Karin en Marjolein,
    Bedankt voor het mee laten lezen en leven met jullie belevenissen. Sterkte met de verdere reis en alles wat daar bij komt. Eigenlijk nog best veel, 3 vliegtuigen en dan nog naar huis...
    Maar dan weer in het eigen bed in de eigen rustige omgeving!
    Tot binnenkort.

liefs Diny

• 18 Augustus 2015 - 22:50

Linda:

Hoi Marjolein en Karin,
    Een goede en voorspoedige reis toegewenst!
    Tot ziens,
    Linda

• 19 Augustus 2015 - 10:16

Hannie:

Als ik dit schrijf, zitten jullie in het vliegtuig. Ik hoop dat jullie daar ook wat kunnen rusten. een veilige vlucht gewenst en tot morgen weer in Nederland. Hannie