shop till you drop - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van MarjoleinenKarinopreis - WaarBenJij.nu shop till you drop - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van MarjoleinenKarinopreis - WaarBenJij.nu

shop till you drop

Door: Karin

15 Augustus 2015 | Bangladesh, Dhaka

Lieve allemaal,

Vandaag hebben we een (relatieve) rustdag gehouden: we zijn pas om half elf opgehaald bij het hotel, hebben een uurtje op het Artisan Hut kantoor gewerkt en daar de kleermakers op gang geholpen met de voorbeelden van de bloesjes van handbeschilderde halfzijde. Daarna zijn we aan onze marketing/shoppingtour begonnen. Helaas waren er nogal wat winkels vandaag gesloten omdat het een gedenkdag is aan de onafhankelijkheidsstrijd die hier in de zeventiger jaren heeft gewoed. We konden gelukkig wel terecht in "de" zijdewinkel van Dhaka om verschillende soorten onbewerkte zijde te bekijken en stalen aan te kopen. Lovely gaat de stalen beschilderen en dan kijken we samen wat de meest gewenste kwaliteit voor onze producten is.
De bedrijfsleider van de winkel wist heel veel over zijde: hij verzekerde ons dat zijde die zo zacht en soepel is als wij hem willen altijd kerft als je er flink met een nagel over schuurt.
Het is erg fijn dat dit door een onafhankelijk en deskundig iemand zo duidelijk is gezegd omdat Artisan Hut bij de vorige levering voor ons heel veel sjaals heeft afgekeurd omdat ze zouden kerven. We mogen concluderen dat ze te streng zijn geweest bij de kwaliteitscontrole.
Aan de andere kant is het ook wel zo dat we gisteren bij Lovely zijde zagen die al op het spanraam begon te kerven aan de randen. Dat mag natuurlijk niet.
Verder zijn we nog in twee Fair Trade winkels geweest in de hoop daar nog meer soorten geschikte zijde te vinden, maar dat viel erg tegen. Er waren wel heel veel andere mooie dingen: Marjolein heeft een prachtige 3-piece gekocht (bij elkaar passende broek, lange bloes en shaal) en beeldschone Tie&dye gordijnen. Na nog een aardigheidje voor de vrouwen die bij Lovely werken leken we van die echte shop-typetjes.
Temeer omdat we onze aankopen natuurlijk niet zelf naar de auto konden dragen, dat plezier mochten we het winkel personeel niet ontnemen.
Terug in het hotel hebben we serieus zitten sleutelen aan de kostprijsberekening van de zijden sjaals: de prijs van de zijde heeft daar veel meer invloed op dan de beloning van de vrouwen. Dat betekent volgens ons dat die beloning vrij gemakkelijk aan de leefbaar-loon criteria kan voldoen en dat het zeker van belang is om de zijde via een (zo kort mogelijk) Fair Trade kanaal in te kopen.
Wij zijn nog altijd allebei goed gezond maar beginnen wel een beetje moe te worden. Mooi dus dat we over een paar dagen weer naar huis gaan.
Liefs, Marjolein en Karin

• 16 Augustus 2015 - 11:54

Diny:

Hoi lieve collegae,
    Ik hoop toch niet dat het jullie verbaasd dat je langzamerhand moe wordt...ik word het al bijna door het elzen van jullie verhalen. wat hebben jullie veel gedaan zeg en volgens mij ook een heel stuk wijzer geworden bij veel verschillende producentengroepen. mooi voor Sari!
    Hou het nog even vol, we zien elkaar al gauw weer.
    liefs Diny

• 16 Augustus 2015 - 14:13

Ria:

Dag lieve collega's,
    Ook ik ben niet verbaasd, dat jullie moe beginnen te worden.
    Fijn dat jullie nog wel gezond zijn en geen last van al het 'andere' eten.
    Ben benieuw naar je 3-piece, Marjolein!
    De laatste loodjes: succes nog.
    Liefs,
    Ria