spetter, spatter - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van MarjoleinenKarinopreis - WaarBenJij.nu spetter, spatter - Reisverslag uit Dhaka, Bangladesh van MarjoleinenKarinopreis - WaarBenJij.nu

spetter, spatter

Door: Karin

14 Augustus 2015 | Bangladesh, Dhaka

Lieve allemaal,

Eerst nog even vertellen over ons diner van gisteravond. We hadden 's middags uitgebreid geluncht dus we vroegen 's avonds in ons guesthouse om een kom vegetarische groentensoep. Nou, dat kon.
En het duurde en duurde.... Eindelijk na ruim een uur werd er op de deur geklopt en kwam een van de twee alleraardigste knullen die hier de boel draaiende houden twee kommen heerlijk romige soep met groenten en kip en een bord frietjes brengen. De dikste frieten waren niet helemaal gaar: we denken dat ze onze bestelling veel te magertjes vonden voor een avondmaaltijd en aardappelen zijn gaan schillen, snijden en frituren. Echt allerliefst!

Vandaag zijn we de hele dag bij Lovely geweest om te werken aan nieuwe ontwerpen voor sjaals en stof voor een bloesje te schilderen in twee verschillende kleurstellingen. Dat is allemaal prima gelukt. Marjolein heeft weer veel foto's gemaakt. Een Japanse studente culturele antropologie, die twee en een half jaar in Bangladesh verblijft om onderzoek te doen naar handwerkslieden zoals Lovely en vloeiend Bangla spreekt, heeft geholpen met vertalen. Dat was erg fijn want Lovely koeterwaalt een heel eind weg, maar de nuances van wat we wederzijds willen overbrengen gaan toch nog wel eens verloren.
We hebben met Vincent en Tonnie (de echtgenoot en jongste dochter) van Lovely gesproken over het bijhouden van de administratie. Lovely vindt dat volstrekt niet interessant en/of ze begrijpt het belang ervan niet. We zijn al jaren bezig om haar zover te krijgen dat ze alle inkomsten en uitgaven die met de sjaals te maken hebben noteert, maar dat wil niet echt lukken. Dat maakt het heel lastig om een goede prijsberekening voor de sjaals te maken en dat hoort nu juist wel bij Fair Trade.
Vincent heeft heel goed door dat administreren wel belangrijk is en hij zou het ook goed kunnen doen, maar de relatie tussen beide echtelieden is erg slecht op het ogenblik. Een reden is dat hun oudste dochter met een moslim getrouwd is terwijl zij zelf christen zijn. Vincent is daar heel erg boos over terwijl Lovely het verstandiger vindt om het te accepteren. Een tweede reden is dat Vincent zijn beroep van houtbewerker niet kan uitvoeren omdat hij veel last van zijn rug heeft. Lovely is daarom kostwinner. Dat zet de relatie ook onder druk.
Gevolg is dat Vincent zich niet met het bedrijf mag bemoeien. We hebben daarom aan Tonnie gevraagd of zij de administratie bij wil houden met ondersteuning van Vincent voor de dagelijkse dingen. Een staflid van Artisan Hut zal dan om de week komen om de grotere lijnen te begeleiden. Wie weet..... misschien lukt het nu wel.
We hebben al een paar mooie voorbeelden van sjaals voor de volgende zomer uitgezocht, aan een aantal andere voorbeelden gaan we nog wat sleutelen.
Vanavond zijn we bij Monju thuis uitgenodigd om te komen eten. Zal vast lekker zijn want Monju is een grote (beter gezegd dikke) liefhebber van lekker eten. Daar horen jullie morgen wel wat over.
Liefs, Marjolein en Karin

• 14 Augustus 2015 - 17:48

Diny:

Hoi,
    Leuk hoor om te zien bij Lovely. Ze heeft wel een maatje meer gekregen of ligt dat aan haar kleding. Ik herinner me haar als een heel slanke dame.
    Heel veel succes verder
    liefs Diny

• 14 Augustus 2015 - 22:54

Marieke:

hoi Karin en Marjolein,
    Die maaltijd klinkt inderdaad lief en ziet er ook best goed uit!. En na dat uur wachten hadden jullie misschien ook al iets meer trek?
    Leuk om er nu een paar foto's bij te zien!!
    Mooie kleuren zijn daar toch als ik dat blauw en groen zie en die kleding van die mensen.

Veel sterkte gewenst met alles.
    Zelf ben ik deze dagen bezig met een cursus Perfect Pilatus. Ook boeiend, ook inspannend, maar verder geen vergelijk natuurlijk. Maar goed.
    Groetjes, Marieke

• 15 Augustus 2015 - 07:11

Johan:

Hoi hoi,

Wel lastig dat die Lovely niet zoveel met administratie heeft. Wel goed dat jullie dat nu ontdekken en aanvoelen wat een effect het voeren van een administratie op de relatie van Lovely heeft. Het zal wel iets met Fair trade te maken hebben om die administratie te voeren, maar natuurlijk ook wel om rekening met die familierelatie te houden.

Hebben jullie Vincent nog tips kunnen geven voor zijn rug?

Wat apart dat die hele familie engelse voornamen (lovely, vincent, tonnie) heeft maar geen engels spreekt.

groet Johan