maandag, kantoordag - Reisverslag uit Calcutta, India van MarjoleinenKarinopreis - WaarBenJij.nu maandag, kantoordag - Reisverslag uit Calcutta, India van MarjoleinenKarinopreis - WaarBenJij.nu

maandag, kantoordag

Door: Karin

10 Augustus 2015 | India, Calcutta

Lieve allemaal,

Na een nacht heel aardig slapen (jawel, ondanks het 2-persoonsbed) zijn we vandaag de hele dag bij CRc op kantoor bezig geweest.
We werden ontvangen door 4 jongere stafleden. De oude garde is op vakantie/op zakenreis/naar een bruiloft. Ze hebben zich prima van hun taak gekweten: ons van alle benodigde informatie voorzien en eindeloos stalen te voorschijn gehaald.
Tjonge, jonge, wat hebben we veel lappies gezien: sjaals in katoen, wol, zijde, effen, met ingeweven motieven, ikats, met screen prints en block prints en borduurwerk. Daarnaast nog de nodige kussenovertrekken en tafelkleden. We zitten te niezen van al het stof dat we in onze neuzen kregen. Maar we hebben wel weer een heleboel mooie stalen uitgezocht en ook wat nieuwe producten ontdekt. Zo zijn er sjaals gemaakt van gerecycleerde zijde die niet meer zo sterk is als nieuwe zijde. Er zijn steeds twee sjaals op elkaar geborduurd met rijgsteken in vrij dik gekleurd garen. Ze hebben daarmee om de centimeter een lijn geborduurd waardoor de twee sjaals samen 1 spannend geheel vormen.
De sjaals zijn allemaal verschillend en daardoor bijna niet te bestellen, maar ze zijn op voorraad bij de producent. Morgen mogen we er een stapel van uitzoeken.
Verder hebben we ikatstof gevonden gemaakt van bio-katoen. Het weven gebeurt in dezelfde streek waar we eerder ook al ikatstof uit hadden. Het zijn mooie motieven en kleuren waaronder 4 verschillende ikats in naturel met grijs. Prachtig!
We hebben geconstateerd dat de screen prints waar we al heel vaak sjaals van hebben gehad het op dunne katoen zeker zo goed doen. Het levert een leuke en heel betaalbare sjaal op, die volgens ons jonge mensen meer zal aanspreken dan dezelfde print op zijde.
Tussen de middag hebben we bij een restaurantje in de buurt geluncht. Allebei "lassi"uitgeprobeerd. Dat is een op yoghurt gebaseerd drankje. We hadden mango lassi: de smaak was in principe wel goed, maar veel te zoet. Vanavond gaan we in de buurt van het hotel op onderzoek uit of we een leuk plekje kunnen vinden om wat te eten.
Nou ja, dit is een wat stoffig verhaal geworden. Grappige of anderszins vermeldenswaardige dingen hebben we niet mee gemaakt. Morgen gaan we bij de groep die onze pareo's batikt op bezoek. Tot mails!
Liefs, Marjolein en Karin

• 10 Augustus 2015 - 21:40

Marieke:

Hoi Karin,
    goed om te lezen dat jullie goed kunnen rusten tussen alle drukte en reizen door. Het lijkt me wel bijzonder om nu samen zo'n reis te maken, dan kan je onderling ook bijkletsen. Verder blijft het leuk om op afstand steeds zo bij te kunnen houden wat jullie zoal beleven. Die verwerking van oude zijden sjaals klinkt heel spannend. Ik ben benieuwd.

Groetjes,
    Marieke (en Ton)

• 11 Augustus 2015 - 11:11

Linda:

Hoi Marjolein en Karin,
    Het blijft leuk en spannend om zoveel te lezen over stofjes sjaals en alle andere spullen.
    Ook probeer ik me er een beeld bij te herinneren, of de producent mij bekend voor komt.
    Ik wens je jullie veel succes en plezier bij al dat uitzoeken.
    Een hartelijke groet van
    Linda

• 12 Augustus 2015 - 22:20

Marieke 'uit Bangladesh':

Wat leuk dat jullie een blog bijhouden!
    Sommige dingen die jullie schrijven komen heel bekend voor.
    Ik kan niet wachten tot jullie verhalen uit Bangladesh ;)
    Het is gaaf dat jullie zoveel met lokale mensen optrekken, dan leer je het land/cultuur het beste kennen!
    Heel veel plezier nog!