Fair Gift - Reisverslag uit Madras, India van MarjoleinenKarinopreis - WaarBenJij.nu Fair Gift - Reisverslag uit Madras, India van MarjoleinenKarinopreis - WaarBenJij.nu

Fair Gift

Door: Karin

08 Augustus 2015 | India, Madras

Lieve allemaal,

Vandaag een plakkerig verslagje: het is hier 35 graden en erg vochtig, we voelen ons intussen niet meer zo fris.
We zijn de hele dag bij Ram op kantoor. Dat is in zijn ouderlijk huis: zijn ouders bewonen daar 2 kamers en de rest wordt gebruikt als bedrijfsruimte voor Fair Gift. Ze hebben er een stuk bij gebouwd en hebben nu een kantoor/showroom, een ruimte waar de goederen door de producenten worden afgeleverd en opgeslagen, een ruimte waar ze de kwaliteitscontrole en het verpakken doen en een opslagruimte van de dozen die klaar zijn voor de export. Het bedrijf draait zo goed dat ze na twee jaar eigenlijk al uit hun jasje gegroeid zijn. Ram is van plan om een verdieping op het huis te bouwen waar dan ofwel zijn ouders gaan wonen, ofwel hij het kantoor huisvest.
Toen we vanmorgen aankwamen waren de vader, vrouw en schoonzus van Ram bezig met het schoonmaken van garnalen en vis. Die is Ram vanmorgen om half zes al gaan halen: de visverkoop start om 6 uur en dan moet je er zijn, anders vis je letterlijk achter het net.
De dames, Ram’s moeder, vrouw en schoonzus zijn de hele ochtend druk geweest met eten klaar maken. De lunch werd al om 13 uur geserveerd, dat is voor hier erg vroeg. We ontbijten meestal goed om de lange ochtend zonder teveel gerommel in de buik door te komen, maar dat was vandaag niet nodig geweest. Ze bleven naast ons staan terwijl we aan het eten waren en wilden steeds maar meer opscheppen en bleven maar dingen aandragen: nog een schaaltje chips en nog witte rijst met yoghurt en nog een schepje groenten en tot slot nog een bakje ijs… Foei toch. En we hoopten nog wel wat af te vallen deze weken.
De hele familie werkt ook mee in het bedrijf, ieder heeft z’n eigen taak, het controleren en inpakken doen ze met z’n allen. Ze lijken het heel gezellig te hebben met elkaar. De ouders genieten volop van alle reuring in huis.
We hebben niet de hele dag nodig gehad om de werkdingen af te ronden, dus ik heb goed aan het reisverslag gewerkt en Marjolein is weer een heel eind verder met het uitzoeken en uitsnijden van de foto’s. Ze probeert er enkele op de facebookpagina van Sari te plaatsen. Op deze website wil het niet lukken. De internet verbindingen zijn steeds erg zwak.
Morgenochtend vertrekken we vroeg naar het vliegveld. We vliegen via Delhi naar Kolkata. De directe vlucht zat helaas vol.

Liefs, Marjolein en Karin

• 08 Augustus 2015 - 22:44

Jan Van De Pavert:

spannend allemaal!! goed "zaken" gewenst! en blijf ook genieten van de ontmoetingen!